kebaikan dan kelebihan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)

Sunday, October 16, 2011


SISTEM SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM (SBPA) | Pembentangan bajet 2012 yang dibuat oleh Perdana Menteri pada kelmarin nampaknya merangkumi semua golongan rakyat. Ramai yang menyatakan kepuasan hati mereka terhadap bajet yang dibentangkan kelmarin. Bagi kakitangan kerajaan satu sistem baru bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia(SSM) yang digunakan sekarang dan dinamakan sebagai Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam ( SBPA).

Dalam Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ini banyak perubahan yang akan dilakukan dalam pengambilan dan pengisian jawatan serta pembangunan kerjaya penjawat awam dengan teras pengekalan atau penamatan perkhidmatan berasaskan prestasi kerja. Antara lain yang terkandung dalam sistem saraan baru Perkhidmatan Awam (SBPA) termasuk mewujudkan dasar pemisah bagi penjawat awam berprestasi rendah dan mereka yang memilih untuk meninggalkan jawatan.

Dalam sistem saraan baru perkhidmatan awam (SBPA), pembentukan gaji sebaris digunakan dengan diwujudkan lebih banyak mata gaji supaya penjawat awam mendapat kenaikan tahunan bagi tempoh yang lama selain gaji maksimum bagi gred yang lebih tinggi. Mengenai pembentukan gaji sebaris ini belum dapat kita lihat contoh lagi, mungkin bulan hadapan akan dikeluarkan secara terperinci bagaimana yang dikatakan gaji sebaris ini.

Bagi penjawat awam yang menerima opsyen sistem saraan baru perkhidmatan awam (SBPA) juga akan menerima kenaikan gaji tahunan antara RM 80 hingga RM 320 dan faedah kenaikan gaji antara tujuh hingga 13 peratus. Kerajaan juga mengumumkan untuk melanjutkan usia persaraan wajib daripada 58 tahun kepada 60 tahun.

Apa yang lebih menarik lagi dalam sistem saraan baru perkhidmatan awam (SBPA) adalah bagi golongan dalam kumpulan guru atau gred gaji DG yang mana tempoh bagi kenaikan gred antara DG 41 ke DG 44 dan DG 44 ke DG 48 telah dikurangkan kepada 8 tahun sahaja. Jika sebelum ini mereka terpaksa menunggu selama 10 tahun untuk kenaikan gred dalam jawatan perguruan ini.

Kerajaan juga mengumumkan bonus setengah bulan gaji bagi semua penjawat awam dan akan dibayar bersama gaji bulan disember 2011.

0 comments:

 
 
 
 
Copyright © kpprasm