Jangan terpedaya dengan jenama

Saturday, June 11, 2011

Oleh MOHD. RADZI MOHD. ZIN

ISLAM mengharamkan arak atau khamar sejak sekian lama. Sebabnya, ia lebih mendatangkan mudarat kepada manusia berbanding sedikit kebaikan yang diperolehi daripadanya.Bagaimanapun, usaha dan dakyah untuk ‘mengajak’ umat Islam meneguk ‘air kencing syaitan’ itu tidak pernah padam dalam diari golongan kuffar.

“Sebab itu kita tak boleh endorse semua yang di luar negara untuk kita terima begitu sahaja,” tegas beliau.Abdul Halim menambah, adalah menjadi tugas setiap Muslim menjaga diri masing-masing dalam bab halal haram makan dan minum.

Sebabnya, kata beliau, sijil halal dan definisi halal itu ditentukan oleh manusia dan ada yang tidak bertanggungjawab memalsukan sijil tersebut.

“Asasnya, kita sendiri kena pastikan dan perlu elak terlibat benda-benda syubhat. Kalau terdetik atau ragu-ragu halal atau haram sesuatu makanan atau minuman itu, maka pilihlah haram.

“Kita tidak rugi. Lagipun sikit sangat makanan dan minuman yang diharamkan oleh Islam berbanding yang halal dimakan,” katanya.

Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Yang halal adalah jelas dan yang haram adalah jelas. Di antara ke dua-duanya terdapat perkara syubhah yang tidak diketahui oleh ramai manusia. Sesiapa yang takut kepada syubhah, maka sesungguhnya terselamatlah agamanya dan maruahnya. Sesiapa yang terlibat dengan perkara syubhah, maka ia terjatuh kepada melakukan perkara yang haram... (riwayat Muslim)

0 comments:

 
 
 
 
Copyright © kpprasm